۱۱ بهمن

گزارش جلسه ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی مورخه 1395/10/27

به نام خدا
گزارش جلسه ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی که در مورخه 27/10/1395 درسالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید به شرح زیر به استحضار اعضاء محترم هیات مدیره انجمن می رسد:
• در زمینه اعلام اخبار، هر نماینده اخبار مربوط به موسسه و نهاد خود را اعلام کرد:
1- از طرف انجمن طرح بررسی تنظیم تفاهم نامه با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و چالش تامین مواد اولیه گیاهی به صورت عمده در برخی سالها که بیشتر به دلیل عدم وجود الگو و برنامه ریزی صحیح کشت در سطح کشور می باشد عنوان شد.
2- سفر یک هیاًت تجاری به اتریش و مجارستان در اسفند ماه 1395 به همراه آقای دکتر ستاری بعنوان یک خبر اعلام گردید.
دکتر عصاره بررسی بیشتر و اعلام نحوه همراهی اعضاء مرتبط با ستاد را از نماینده معاونت علم و فناوری درخواست نمود.
3- نماینده وزارت جهاد اعلام کرد که مجوز صادرات محصولاتی که از مرتع برداشت شده است داده نمی شود و در حال حاضر به عنوان مثال هزار تن کتیرا در انبارها موجود است که مجوز جهت صادرات آنها داده نشده است.
آقای دکتر عصاره درخواست برخورد قاطع تر و در صورت امکان معدوم نمودن کل محصولات غیر قانونی را مطرح نمود
- همچنین نماینده جهاد اعلام کرد جایگاه صادراتی کشور از 5 به 32 تنزل پیدا کرده است که بیشتر به دلیل خشکسالی و تحریم می باشد.
4- آقای دکتر رضا زاده نماینده جهاد دانشگاهی ارائه یک داروی جدید به بازار دارویی کشور توسط جهاد را مطرح نمود.همچنین اعلام کردند امکان تولید قراردادی با قیمت مناسب در جهاد دانشگاهی در فرمهای کپسول، قطره و شربت وجود دارد و هدف حمایت از داروسازی گیاهی، مورد نظر آن مدیریت می¬باشد.
5- سایر موارد مطروحه در جلسه:
- با پیگیریهای آقای دکتر خدا دوست خدمات طب سنتی به نظام سلامت اضافه شد و فرآورده های طب سنتی به فهرست داروهای طبیعی کشور اضافه می¬گردد.
اظهار شد پیگیری داروخانه های گیاهی در این مقطع می¬تواند موثرتر پیگیری گردد.
- مصرف داروهای طب سنتی از نظر تعداد در نسخه حدود 5 برابر میانگین جهانی است و قیمت متوسط هر نسخه حدود 800 هزار ریال می¬باشد.
- ورود فارغ التحصیلان خوب پزشکی به طب سنتی قطع شده است و در آینده شاهد افت کیفی در این زمینه خواهیم بود.
- آقای دکتر عصاره گروهی را برای تشکیل جلسه و بررسی چگونگی تقویت خوشه ها و شرکتهای بازرگانی جهت تقویت کشت و فرآوری گیاهان دارویی تعیین کردند و از نماینده انجمن تولیدگنندگان خواستند نقش کلیدی در این زمینه ایفاءکنند تشکیل این گروه در راستای طرح ایجاد واحدهای فرآوری گیاهان دارویی و خوشه های گیاهان دارویی است که توسط سازمان صنایع کوچک وزارت صنعت معدن و تجارت ارائه شده و بودجه ایی نیز به آن تخصیص داده شده است تا در اختیار صنایع کوچک بخصوص در روستاها قرار گیرد.

نبوی- 09/11/1395

صورت جلسات انجمن

جلسه هیات مدیره

یکشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۲

جلسه هیات مدیره با حضوراعضا در دفتر انجمن تولید کنندگان داروها و فرآورده های گیاهان دارویی برگزار شد و نتایج بشرح زیر میباشد..